Sunday 21 July 2013

Otak Seminit

Assalammualaikum...

Pasti pelik kan? Apa maknanya "Otak Seminit" ni?

Ia sebenarnya seperti Bahasa Slanga, iaitu bahasa yang lazim diguna dan yang hanya difahami oleh segolongan atau sekelompok orang-orang tertentu sahaja.

Definasi "Otak Seminit" - Keputusan atau kata-kata yang bertahan untuk hanya beberapa minit sahaja dan kemudian ia akan bertukar. ke keputusan lain. Maknanya seperti orang yang bercakap, membuat rancangan atau berjanji tetapi semuanya akan sentiasa berubah-ubah dan bertukar-tukar setiap kali soalan yang sama diajukan. Lebih mudah difahami, orang yg macam "lalang".

Contoh :
Isteri : Petang ni abang nak berbuka dimana?

Suami : Oh, petang ni abang nak ke Bangsar, jumpa kawan. Berbuka dengan kawan. Awak masak sikit. Satu dua mangkuk saja. Tak ada sapa nak makan... (Pukul 11 pagi)

Suami : Jom kita pergi Tesco, lepas kita berbuka di Tesco, abang hantar awak balik, dan abang akan ke Bangsar jumpa kawan abang tu (Pukul 4 petang)

Suami : Abang rasa tak sempat kalau nak ke Tesco sebab nanti lambat balik dan tak sempat nak ke Bangsar.  Apa kata kita berbuka kat rumah saja. Awak masak. Lepas berbuka abang keluar (4.30 petang)

Suami : Abang tak tak tahu jalan di kawasan sekitar KL. Apa kata lepas berbuka dirumah, awak ikut abang sekali jumpa kawan abang tu sekali. Awak kan pandai jalan kat KL. So kurang sikit buang masa mencari jalan. (6.30 petang)

Suami : Awak tak payah ikutlah. Awak duduk kat rumah saja. Abang pergi sorang (pukul 7 petang)

Suami : Abang tak jadi pergilah jumpa kawan abang tu. Nanti abang bagitau dia abang sakit perut (7.45 petang)

Inilah dia contoh terbaik "Otak Seminit"

Surya Hanee :)

No comments:

Post a Comment